گروه محصولات

چاپ دوم کتاب «بارقه‌ی کائنات» منتشر شد.

1402/11/9 دوشنبه

کتاب بارقه‌ی کائنات: نگاهی بر میراث جهانی چغازنیبل به قلم کامیار عبدی و با نظر علمی مهرنوش زاده دباغ و با ناظر پروژه عاطفه رشنوئی نگاشته شده است. این کتاب، پس از کتاب چهارجلدی چغازنبیل که ترجمه‌ی آن به سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵ باز می‌گردد، اولین کتابی که به زبان فارسی و با هدف معرفی دقیق‌تر تمدن عیلام شهر دوراونتاش و معبد چغازنبیل به زبان ساده تدوین و چاپ شده است.

حدود هشتاد و هفت سال از شناسایی شهر عیلامی دور اونتاش می‌گذرد. این شهر در مطالعات عیلام پژوهشی در سراسر دنیا، به جایگاه خاصی دست یافت. اگر نگاهی به تمامی کتاب‌های چاپ شده و همایش‌های بین‌المللی در حوزه عیلام بیندازید، قطعا تصویری از زیگورات چغازنبیل بر جلد یا پوستر آن جلوه‌گری کرده است. هر چند چغازنبیل و زیگوراتش در دنیای باستان‌شناسی، معماری و مرمت در مقام بالایی قرار دارد، آگاهی عموم مردم از آن بسیار کم است. عدم شناخت چغازنبیل و اهمیت آن نزد مردم، ضرورت تهیه و تدوین کتابی ساده در معرفی شهر برای مخاطب عمومی‌تر را بیش از پیش ساخت. کتاب حاضر، نتیجه جمع­بندی مجموعه­ای از مطالعات نیم قرن اخیر در مورد محوطه عیلامی چغازنبیل است که به قلم شیوای باستان­شناس چیره دست، دکتر کامیار عبدی و به همت و ابتکار پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه نگاشته شده است.

در تدوین این کتاب تلاش شده که از اولین گزارش­­های کاوشگران چغازنبیل تا مقالات تحلیلی سال­های اخیر جمع­بندی و مطالب آنها با زبانی ساده برای مخاطبان روایت شود. پس از مقدمه­ای از اهمیت این محوطۀ منحصر به فرد، تاریخچه­ای از مطالعات باستان­شناسی در چغازنبیل ارائه شده است. نویسنده با معرفی مختصری از خاندان سلسله ایگه هلکی، پادشاهی اونتاش ناپیریشا، نیا و نسب عیلامی و کاسی او، دریچه ورود به این شهر را برای علاقه­مندان می­گشاید. بخش عمده کتاب به معرفی ساختارها، اجزا و اندام شهری این محوطه می­پردازد. توصیف هر بنا، یافته­های به دست آمده از آن، کاربری و اهمیت آن‌ها با جزئیات ترسیم شده و در معرفی ساختارها، از نقشه­های به روز استفاده شده است. یکی از نقاط قوت کتاب تصاویر بازسازی­ شدۀ ساختارهای موجود است که برای اولین بار تهیه و به نمایش گذاشته شده است. فصلی از کتاب به معرفی انواع اشیا و یافته­های فرهنگی چغازنبیل پرداخته و با تصایر جدیدی از این اشیا که در گنجینه‌های موزه ملی ایران و موزه لوور قرار دارد، همراه است. فصل پایانی کتاب شامل معرفی خدایان عیلامی و غیرعیلامی مورد پرستش در چغازنبیل است، تبار و خویشکاری هریک و تجلی آن­ها در فرهنگ­ها و محوطه­های دیگر معرفی شده است.

روایت ساده و داستانی شهر اونتاش ناپیریشا با همه رموز و رویدادهای پیدا و پنهان آن در این کتاب بیان شده است. این روایت با تصاویری بکر، جدید و با کیفیت از جلوه­های شهر و بازسازی­هایی که تاکنون منتشر نشده و برای نخستین بار به علاقه­مندان و متخصصان ارائه می­شود، همراه شده است.

 

برای سفارش آنلاین این کتاب، اینجا کلیک کنید.

 

انصراف از نظر