گروه محصولات

همایش «میراث جهانی چغازنبیل؛ ناگفته های زیگورات»

1402/09/23 پنج شنبه

پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با همکاری مجله گیلگمش و خانه اندیشمندان علوم انسانی در نشستی که جمعی از فعالان گردشگری و میراث فرهنگی حضور داشتند، به معرفی «میراث جهانی چغازنبیل؛ ناگفته‌های زیگورات» پرداختند و از ظرفیت‌های پنهان آن و همچنین کم‌توجهی‌ها و کم‌لطفی‌ها به تاریخ نخستین اثر تاریخی ایران که در یونسکو ثبت جهانی شد، سخن گفتند. این نشست در روز چهارشنبه 22 آذر در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه، در این نشست، دکتر کامیار عبدی، باستان شناس و عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی، جدیدترین تالیف خود درمورد چغازنبیل با عنوان بارقه کائنات، نگاهی به میراث جهانی چغازنبیل را معرفی کرد. وی در سخنرانی خود به دلایل مهجور ماندن مطالعات ایلام شناسی در ایران پرداخت و بر ضرورت توجه به تاریخ دو هزار و پانصد ساله ایلام در تاریخ ایران باستان سخن گفت.

مجتبی گهستونی، فعال حوزه میراث فرهنگی، در سخنرانی خود به منظر فرهنگی چغازنبیل پرداخت. او میراث طبیعی پیرامون چغازنبیل شامل گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فرد در منطقه به ویژه در پارک ملی دز و کرخه را معرفی کرده و بر ارزش‌های موجود در ارتباط با آداب و سنن اقوام تاکید نمود.
 
آرش نورآقایی، راهنمای تور و مدیر مسئول مجله گیلگمش در سخنرانی خود با عنوان «اهمیت تولید محتوا برای میراث جهانی»، به موضوع جایگاه ایران در ثبت جهانی اشاره کرد. وی از ورود روشهای جدید در گردشگری و میراث فرهنگی با کمک فضای مجازی سخن گفت و بر مفاهیمی همچون چندفرهنگی ( Multi Cultural) برای معرفی چغازنبیل از دوره ایلام تا همسایگان همجوار آن سخن گفت.

محمد یاری، مدیر عامل و موسس شرکت میراث آرکا که در حوزه میراث دیجیتال و معرفی و حفاظت از میراث فرهنگی در سال‌های اخیر، اقدامات ارزشمندی انجام داده، در سخنرانی خود به معرفی بازدید مجازی و راهننای شنیداری چغازنبیل و جنبه‌های مختلف آن پرداخت. شرکت میراث آرکا در سال 1399 و همزمان با شیوع ویروس کرونا، بازدید مجازی چغازنبیل را به سفارش پایگاه میراث جهانی چغازنبیل راه اندازی نمود.

عاطفه رشنوئی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در سخنرانی خود، بر نقش مردم در حفاظت از میراث فرهنگی تاکید نمود. وی میراث فرهنگی را متعلق به همه مردم، انتفاع از منافع آن را حق همه مردم و حفاظت از آن را وظیفه همه معرفی نمود.

کتاب بارقه کائنات: نگاهی بر میراث جهانی چغازنیبل به قلم کامیار عبدی، با نظر علمی مهرنوش زاده دباغ و با ناظر پروژه عاطفه رشنوئی نوشته شده است. این کتاب، پس از کتاب چهارجلدی چغازنبیل که ترجمه آن به سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵ باز می‌گردد، اولین کتابی که به زبان فارسی و با هدف معرفی دقیق‌تر تمدن عیلام شهر دوراونتاش و معبد چغازنبیل به زبان ساده تدوین و چاپ شده است.

برای سفارش آنلاین کتاب بارقه کائنات: نگاهی بر مجموعه میراث جهانی چغازنبیل اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده گزارش مربوط به آیین رونمایی از کتاب بارقه کائنات: نگاهی بر مجموعه میراث جهانی چغازنبیل اینجا کلیک کنید.

انصراف از نظر