گروه محصولات

رونمایی و نقد کتاب های خانم آرزو اسکندری برگزار شد.

1402/06/13 دوشنبه

 

 



چهل و نهمین نشست از سلسله جلسات عصر چهارشنبه‌های مجله بخارا به نقد و بررسی کتاب «تافته جدا بافته» (روایتی از ترمه‌های سلطنتی ایران و شال کشمیر) نوشته آرزو اسکندری، اختصاص یافت. این نشست در تاریخ هشتم شهریور ۱۴۰۲ با حضور مهندس سید محمد بهشتی، علی دهباشی، مهدی میردشتی و آرزو اسکندری در شهر کتاب الهیه برگزار شد.

شال از هنرها و صنایع دستی فاخر و زیبا، و از جمله منسوجات گرانبهایی است که در طول تاریخ زینت‌بخش جامه‌مردان بوده است و چون آینه بازتابی از هنر و سلیقه، فرهنگ و حتی سیاست زمان بوده است. مسلم است این بافته‌ی نفیس با توجه به اوضاع حاکم، تغییراتی در طرح و رنگ داشته است، اما آنچه که به عنوان شال می‌شناسیم در طول دوران حیات ماهیت خود را حفظ کرد. به‌عبارتی چنانچه ماهیت شال را بسته به جنس و اسلوب کلی طرح و کارکرد بدانیم، شال منسوجی است پشمی با طرح‌های اصیل که به عنوان پوششی روی سر و دور شانه‌ها و یا تن را می‌پوشانده که همچنان هم همان است. زوال این هنر ارزنده در عصر حاضر، فقدانی است که به خاطر و پیشنیه‌ی ما است، مگر نه این‌که هنر و فرهنگ یک ملت، بخشی از هویت ماست؟ چگونه آن‌را فراموش کردیم! وظیفه‌ی ماست که هنر و فرهنگ خودمان را به یاد آوریم احیا کنیم و در حفظ این میراث ارزشمند کوشا باشیم. تلاش برای احیا میراثمان، گامی است به سوی آینده‌ای درخشان است؛ جمع‌آوری کتاب حاضر، تنها گامی کوچک در این مسیر می‌باشد و به امید آن‌که مفید فایده باشد.

 

مراسم رونمایی از کتاب «کلاه فرنگی»  در تاریخ نوزدهم شهریور ۱۴۰۲ به همراه نشست تخصصی با موضوع تاریخ پوشاک ایران با حضور مسئولین سعدآباد، نویسنده کتاب و جمعی از پژوهشگران و علاقمندان، با همکاری موزه پوشاک سلطنتی برگزار شد. علاوه بر آرزو اسکندری، حمید وکیل باشی معاون فرهنگی سعدآباد، حامد حری مشاور و قائم مقام مدیر مجموعه در این نشست به ایراد سخن در خصوص تاریخچه پوشاک ایران و سیر تحول آن پرداختند.

«کلاه فرنگی» در خصوص پوشاک دوره ی قاجار و تحولات مربوط به آن نوشته شده است، عصر قاجار، عصر ورود دستاوردهای دنیای غرب به ایران بود. به گواه تاریخ اشتیاق شاهان قاجار به جلوه های فرنگی و تلاش برای تغییر، دروازه ی ورود ما به دنیای غرب بود، در این میان لباس نیز از این تحولات بی بهره نماند و به تدریج ظاهر و پوشش ایرانی رنگ باخت و سلیقه و مد غربی پر رنگ تر شد. به این ترتیب پوشاک در انتهای دوران قاجار بسیار تغییر یافته و به اصطلاح فرنگی شده بود. شناخت لباس و فرهنگ پوشش ایرانی به جامعه ما کمک می کند تا درکی روشن از گذرگاه های تاریک تاریخ ایران داشته باشیم، در بخش هایی از این کتاب به بررسی اوضاع ایران در دوره ی قاجار پرداخته شده و این که چه اتفاقی افتاد که هویت ایرانی و ارزش های فرهنگی که در نظام پوشاک با تاریخ کهن آن همواره در دسترس ما بود در این دوران از دست رفت و ما خود را در آینه ی غربی ها بازنمایی کردیم.

 این مراسم با بازدید از موزه پوشاک سلطنتی و شاهنامه خوانی کودکان پایان یافت.

 

 

رونمایی از دو کتاب زیورهای ایرانی روایتی از جواهرات و از بته تا جقّه روایتی از سیر تکامل  در تاریخ سوم شهریور ۱۴۰۲ با حضور آقای محمد کشتی آرای ریاست اسبق اتحادیه جواهرات، نامدار خلیلیان کارشناس آثار موزه دفینه، مسئولین و کارشناسان موزه گوهر و آرایه های تاریخی، نویسنده کتاب، ناشر و جمعی از پژوهشگران و علاقمندان، با همکاری پردیس فرهنگی موزه ای دفینه بخش گوهر و آرایه های تاریخی برگزار شد.

کتاب از بته تا جقه روایتی از سیر تکامل نقش‌مایه‌ی بته‌جقه است. بته‌ جقّه از نقش‌مایه‌ی اصیل و اسطوره‌ای فرهنگ و هنرهای ایران است، که از دوران کهن در ایران رواج داشته است و زینت‌بخش صنایع مختلفی بوده است. بته‌ جقّه میراثی از گذشتگات ما، نمادی که ما را به انسان‌های هزاران سال پیش پیوند می‌زند و ما را به کشف جهانی رمز‌آلود می‌رساند. بته‌ جقّه در واقع نمادی اسطوره‌ای است و همان‌طور که می‌دانیم نماد، اسطوره، باورها، سنت‌ها و هر عنصر فرهنگی به دلیل پاسخ به یکسری پرسش‌ها و نیازهای انسان‌ها شکل می‌گیرند و اینعناصر فرهنگی کارکرد حیاتی دارند که هر یک نیازی را پاسخ می دهند. و  از این منظر می‌توان بته‌ جقّه را یک عنصر فرهنگی دانست که در طول تاریخ ریشه گرفته و رشد کرده است تا امروز که هنوز هم نقش جاویدان بسیار محبوب و رایج است.

زیورها و جواهرات همواره سهمی چشمگیر در دلبستگی‌های انسان داشته و ایرانیان در طول تاریخ چند هزار‌ساله، علاقه و توجه خاصی به آن داشته‌اند. جواهرات و زیوآلاتی از شکل‌ها و فرم‌های ابتدایی و ساده، تا به تدریج با تزئیناتی مفصل‌تر و فاخر؛ تزئیناتی با شکوه از فرش بهارستان تا کاخ‌های افسانه‌ای شاهان، از دیهیم خسرو انوشیروان تا تاج‌کیانی و .. که هر یک نشانی است از هنری فاخر، که گاه سرمشق هنرمندان ملل دیگر نیز قرار می‌گرفت. هنری که زائیده‌ی تاریخی فراموش‌نشدنی و البته پر تلاطم ایران است؛ گنجینه‌ی جواهرات متعلق به ایران ریشه چند هزار ساله دارد و به گواه تاریخ بخشی از عمده با ارزش ترین گوهرهای جهان در اختیار سلاطین ایران بوده است و از این‌رو جواهرات در تمدن ایران زمین نقش مهم و استراتژیکی داشته است. شناخت گنجینه‌ی پر فروغ جواهرات ایران کمک می‌کند درکی روشن از گذر‌های تاریک تایخ‌مان داشته باشیم و لذا رسالت کتاب زیورهای ایرانی روایتی از جواهرات سلطنتی و زیورآلات ایرانی نیز پیگیری بخشی از گنجینه عظیم جواهرات سلطنتی و زیورهای ایرانی است.

 



آرزو اسکندری نویسنده کتاب، فارغ‌التحصیل رشته طراحی پارچه و لباس است که سال‌ها در زمینه‌ی تدریس و پژوهش این رشته هنری فعالیت داشته است و دارای چندین تقدیر‌نامه و لوح افتخار می‌باشد.

انتشارات کتابسرای میردشتی از وی تا‌کنون چهار کتاب از مجموعه «گنجینه‌هایی از هنر ایرانی» به چاپ رسانده است.

برای برای سفارش آنلاین کتاب های خانم آرزو اسکندری اینجا کلیک کنید.

انصراف از نظر